„Obszary (nie)pewności w pracy współczesnego nauczyciela”. Red. nauk. Joanna Ludwika Pękala, Katarzyna Białożyt-Wielonek
W książce podjęto próbę ukazania zmienności i niejednoznaczności pojęcia pewności zawodowej nauczyciela, począwszy od budującego doświadczenia wynikającego z osobistego sprawstwa, które daje poczucie pewności w działaniu zawodowym – self-efficacy, aż do stanu ambiwalencji spowodowanej dwoistością własnych doświadczeń w pracy pedagogicznej, przeżywania wielu sprzeczności.
Spis treści publikacji:
- Obszary (nie)pewności nauczyciela – wytyczenie pola problemowego
- Stan niepewności w przededniu podjęcia pracy. Czy osobowość wpływa na poziom poczucia własnej skuteczności kandydatów na nauczycieli wczesne edukacji?
- Poczucie skuteczności zawodowej nauczyciela w opiniach studentów
- Buforowanie prowizorycznych „Ja” – (nie)instytucjonalne zmiany w przebiegu karier zawodowych nauczycieli
- Czas w pracy nauczyciela. O problematyczności zarządzania nim
- Obszary niepewności w pracy nauczyciela z perspektywy emerytowanych nauczycielek
- Refleksyjność nauczyciela wobec wyzwań epoki niepewności
- Obszary (nie)pewności nauczyciela – działania i inspiracje
- Nauczyciel wobec cyfrowej transformacji rzeczywistości
- Poczucie własnej skuteczności nauczyciela w kontekście problemu przemocy rówieśniczej wśród uczniów
- Podręcznik w edukacji wczesnoszkolnej – wsparcie czy ograniczenie
- Drogowskaz na dydaktycznych ścieżkach czy ścisły kodeks? Zmiany w zapisach dotyczących kształcenia językowego w podstawach programowych edukacji wczesnoszkolnej jako źródło niepewności w pracy nauczyciela
- Nauczyciel języka obcego a kształcenie zdalne dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
- Inspirujący niepokój i radosna niepewność: pedagogika teatru w przestrzeni szkoły
- Moi uczniowie nudzą się w szkole. Co wiedzą i sądzą o tym nauczyciele