Chrzanowska Iwona „Nauczyciele o szansach i barierach edukacji włączającej”
Monografia dotyczy rozważań związanych z kształceniem dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami. Tematem przewodnim publikacji jest edukacja włączająca i postrzeganie jej jako potencjalnej szansy na zaspokojenie potrzeb edukacyjnych każdego dziecka/ucznia. Uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi może być bowiem nie tylko dziecko/uczeń z niepełnosprawnością, ale również, np. uczeń zdolny. Publikacja zwraca uwagę na szereg istotnych kwestii w kontekście wspólnego kształcenia uczniów, by wskazać choćby, np. na: problem relacji rówieśniczych; zakres i skuteczność wsparcia uczniów, zwłaszcza ze specjalnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnością w ramach działań systemowych. To także dane dotyczące poczucia obciążenia zawodowego nauczycieli, które ma istotny wpływ na jakość realizowanych zadań zawodowych.
Książka jest podzielona na główne działy:
- Edukacja włączająca – analiza kategorii pojęciowych
- Opinie nauczycieli trzech typów szkół na temat edukacji włączającej. Założenia badawcze
- Edukacja włączająca w opiniach nauczycieli – sytuacja ucznia
- Edukacja włączająca w opiniach nauczycieli – sytuacja nauczyciela