„Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem”. Pod red. nauk. Bogusławy Beaty Kaczmarek i Anety Wojciechowskiej
Książka skierowana jest nie tylko do profesjonalistów, którzy na co dzień zajmują się problematyką komunikacji z dziećmi i dorosłymi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, lecz także do rodzin i opiekunów, którzy spędzają codzienność z tymi osobami, oraz tych, którzy pragną poznać szerszy zakres możliwości komunikacyjnych tej grupy.
Publikacja jest dziełem wielu autorów – naukowców i praktyków. Jest cennym wkładem do badań nad budowaniem form postępowania terapeutycznego, które umożliwią dziecku autystycznemu komunikację społeczną. Prezentowane formy pracy z dzieckiem i jego otoczeniem budzą nadzieję na zbudowanie drogi, która umożliwi dziecku autystycznemu odnalezienie się w środowisku społecznym.
Spis treści to:
- Kompetencje i dysfunkcje komunikacyjne osób z ASD – ujęcie rozwojowe
- Komunikacja osób ze spektrum autyzmu – w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań
- Komunikacja społeczna u dzieci ze spektrum autyzmu w świetle prekursorów rozwoju teorii umysłu
- Mowa ciała dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Dziecko z autyzmem jako partner dialogu
- Relacje z innymi jako podstawa komunikacji społecznej osób z autyzmem
- Behawioralna koncepcja nabywania języka oraz rozwijania mowy i komunikacji u osób z autyzmem
- Wybór właściwej metody AAC do rozwijania umiejętności porozumiewania się dzieci ze spektrum autyzmu
- Metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Obraz narzędziem komunikacji – znaki i strategie wizualne w usprawnianiu społecznego zrozumienia i komunikacji osób z ASD
- Zastosowanie AAC w kształtowaniu samoświadomości osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Dziecko z autyzmem w szkole. Wybrane narzędzia komunikacji alternatywnej i wspomagającej wykorzystywane w procesie edukacji osób z autyzmem
- AAC – Piktogramy w komunikacji i edukacji osób z autyzmem
- Picture Exchange Communication System (PECS) jako metoda rozwijania umiejętności komunikowania się dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Video modeling jako alternatywna metoda usprawniania komunikacji społecznej dzieci z autystycznego spektrum zaburzeń
- Technologia wspomagająca jako wsparcie komunikacji alternatywnej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Rola rytmu i elementów muzykoterapii podczas prób nawiązywania interakcji komunikacyjnej z dziećmi autystycznymi
- Komunikacja osób głuchych z autyzmem
- Wspomaganie rozwoju komunikacji osób z autyzmem w świetle przepisów prawa oświatowego
- Posłowie. Mity i fakty o AAC i naturalnym rozwoju mowy